7. marraskuuta 2016

Kofeiiniriippuvuus

Minullahan ei ole mitään paheita?
Ei yhtäkään pahetta.

Tarkemmin asiaa pohdittuani tajusin että saattaisikin olla yksi. Yksi jota en kyllä paheeksi haluaisi nimetä. Se on nimittäin ainoa paheeni.
Kahvi.
Kofeiini.
En usko että olen kofeiinista riippuvainen. Luulen olevani riippuvainen kahvihetkistä.
Aamulla en saa itseäni ylös sängystä ellei kahvintuoksu leijaile keittiöstä makkariin minua vastaan. En aja työmatkaani koskaan ilman kahvikupillista.
Töissä juon monia monia kuppeja kahvia.
Töistä kotiuduttuani juon heti kahvia. Viimeisen kupin juon vielä illalla.
Jokaisen ruokailun päätteeksi on pakko saada kahvia.
Kahvi on asia josta en varmaan koskaan kieltäytyisi.

Mitäs jos kuitenkin kokeilisin olla kuukauden täysin ilman kahvia, täysin ilman kofeiinia?
Kuukausi. 28.päivää.
Ei kuulosta pahalta. Olen lukenut paljon kofeiinista. Olen etsinyt tietoa ja tullut tulokseen että näissä määrin missä minä kofeiinia nautin, ei ole mitään hyvää. Ei yhtään puoltavaa seikkaa minun kahvinjuomiselleni.

Ylipuhuin itse itseni haasteeseen.
Olen mukana.
28. päivää ilman kofeiinia.



Päivä 1. Repsahdus
Kamala herätys. Painoin torkkunappia uudestaan ja uudestaan. Muistin heti että tästä päivästä alkaisi kahviton ajanjaksoni.
Äh, kyllä minä selviän.
Join vähän enemmän vettä aamulla ja söin hyvän aamupalan.

Työmatkaa ajaessani meinasin nukahtaa rattiin, väsytti ihan hulluna.
Töissä meinasin seota. Viekkarit alkoivat heti kun saavuin työpaikalleni. Julmettu päänsärky, tärinä, huono olo. Huimasi ja niskaan koski.
Söin ja join kuitenkin normaalisti.
 Muutamat huikkasivatkin minun olevan valkea kuin lakana.
Aamun aikana jouduin ottamaan päänsärkylääkkeen.Varasin myös roska-astian työpisteeni viereen.. Oli ihan julmetun paha olo.
Mitä ihmettä tämä on? Eihän minulle pitänyt tulla mitään fyysisiä oireita oikeasti.
Voinko ihan oikeasti olla näin koukussa kofeiiniin? Hullua.
Olisinko voinut valita alkamisajankohdaksi vaikka vapaapäivän?

Klo 13.00 asti pystyin sinnittelemään, sitten ratkesin. 
Yksi kupillinen. Oli pakko.
Taivas!!  
Oloni muuttui lähes taianomaisesti. Nauroin taas. Mikä parasta, päänsärky ja niskakivut olivat tiessään!
Nyt myönsin olevani todellakin kofeiinikoukussa. Pahasti.
En ihan oikeasti osannut kuvitellakkaan kuinka pahoja vierroitusoireita kofeiinista luopuminen toi tullessaan.


 Päivä 2. Ihana herätys

 Heräsin klo 5.00 ilman kelloa. Kello olisi soinut 5.15.
Heräsin todella pirteänä. Olin täynnä virtaa.
Koko päivänä en kahviin sortunut.
Jotenkin tuntui että klo 13.00 kieppeillä elimistöni odotti kahvikupillista.
Tämä meni kuitenkin ohi ilman pahempia olotiloja. Päätä vähän jomotti.


Päivä 3. Unta

Töistä vapaata. Lähes koko vapaapäiväni menikin nukkuessa. En tiedä johtuiko väsymykseni kipeästä korvastani vaiko kahvin puutteesta. Korvakipuun jouduin ottamaan myös särkylääkettä, joten en osaa sanoa olisiko päätäni särkenyt valveilla ja ilman lääkettä.


Päivä 4. Lopetanko kokeiluni?

Aamulla heräsin todella hyvin. Kofeiinitonta teetä kaadoin jo tottuneesti automatkalleni mukaan. Hauskaa, teeni maistuu banaanille, se ilostutti mieltä.
Töissä koski koko päivän päähän. Monta kertaa olin jo mielessäni lopettamassa tätä hömpötystä.
Mutta ken leikkiin ryhtyy, se leikin kestäköön.
Lohduttauduin sillä että olen luvannut itselleni olla 28 päivää ilman kahvia, en koko loppuelämääni. Voin aivan hyvin palata kahvitaivaaseen vajaan kuukauden kuluttua.


 Päivä 5. Sumua

Hienostippa on mennyt.. No ei todellakaan!
Aamulla mansikanmakuista teetä take away mukiin ja autoon. Hyvä että näin tietä edessäni; silmäni olivat ihan usvan peitossa. Mitä ihmettä?
Töissä sumu vain paheni. Räpyttelin ja hieroin silmiä, ei auttanut. Olisin kyllä tiennyt mikä olisi antanut välittömän helpotuksen; kahvi!


Päivä 6. Kesto hedari

Kyllä on pakko myöntää että päässä on koko viikon ollut pieni jomotus. Tosin kipeä korvani voi osaltaan myös tehdä päänkin kipeäksi. Kahvista ja kofeiinista olen edelleen malttanut pysyä erossa.


Päivä 7. Korvike

Olen alkanut tykkäämään kofeiinittomasta teestä. Niitä on paljon eri makuisia. Banaani on yksi suosikeistani. Banaani oli suosikkini myös makukahvien maailmassa.


Päivä 8. Hauskuutta

Ihmiset ovat taas ihmeissään minun kokeilustani. Ihan yhtä ihmeissään ne ovat absolutismistani, sokerittomuudestani, gluteenittomuudestani, laktoosittomuudestani.. Ja mitä näitä nyt on.
Punaisen lihankin olen vähän kuin vahingossa jättänyt pois kokonaan.
Saankin päivittäin perustella näitä valintojani ja välillä saan kuunnella ties millaisia "faktoja" siitä miten jonkun asian pois jättäminen -ei vaan toimisi-.. Mielelläni sitten perustelen ja kerron omakohtaiset kokemukseni.  Perustelujen jälkeen olen saanut monet muutkin ainakin edes hetkeksi kokeilemaan mm sokerittomuutta. Lähipiirissäni moni on luopunut alkoholista myös kokonaan.
Oma perheeni ei orjallisesti noudata minun "rajoittunutta" ruokavaliotani, mutta huomattavasti terveellisemmin hekin syövät nykyään.
Olen niin ylpeä heistä!


Päivät 9.-28. Uusi alku

Jossain toisen viikon kohdilla kofeiinista luopumisestani seurasi äärimmäinen virkeys ja hyvä olo.
Heräsin aamuisin jo ennen herätyskelloa.
Nukahdin illalla ilman sängyssä pyörimistä. Uni tuli välittömästi.

Asiat eivät ärsyttäneet minua enää. Olin hyvin seesteinen. En stressannut mistään.
Voikin jopa sanoa että muutamiin ennen aika suuriinkiin ärsytyksen aiheisiin, minulla oli nyt hälläväliä asenne. Johtuuko tämä sitten kofeiinittomuudesta, sitähän en voi varmaksi tietää.

Kokonaisvaltaisesti oloni on mitä mahtavin. Tämä tavallaan harmittaa, koska minähän rakastin kahvia.
Jossain kohtaa olin varma, että tämän kofeiinittomuuden jälkeen palaan ehdottomasti takaisin kahvin pariin.. Nyt en olekkaan enää ollenkaan niin varma asiasta.

Ihoni on ollut kuukauden ajan myös täysin näpytön, ihoni on oikeastaan muutenkin ollut jotenkin kauniimman värinen kuin ennen?

Painoa on tämän kuukauden aikana tippunut 3 kiloa. Tähän toki vaikuttavat ihan varmasti kaikki muutkin valintani jotka olen jo ennen tätä kokeilua tehnyt.


Päivä 29. Loppu vai alku?

Kuten muistatte, repsahdin yhteen kahvikupilliseen päivänä nro 1. Halusin ottaa varman päälle ja tosiaan olla sen 28 päivää kokonaan ilman kofeiinia.
Se päivä on tänään. Päivä nro 29. Tänään olen ollut 28 päivää täysin ilman kofeiinia.
Kokonaisen kuukauden.

Aamulla olisin voinut keittää aamukahvin. Töissä olisin voinut kipaista kahviautomaatista kahvia.. Mutta kupillistakaan en ole juonut.
Minulla on töissä yhä kofeiinitonta rooibos teetä, luulenkin että sillä linjalla jatkan vielä hetken. Kofeiinittomaksi en kuitenkaan usko jääväni. Miten muka pärjäisin ensikauden kisoissa ilman kupillista kahvia? Siitähän on muodostunut jo rutiini..

Päällimmäisenä minulle jäi erinomainen olo tästä kokeilusta, entiseen hulluun kahvin kittaamiseen en palaa, siitä olen varma. Jos kahvinmaailmaan kuitenkin palaan, muistan kohtuuden!

Myönsin myös itselleni olleeni kofeiiniriippuvainen.






              

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti